Intézményi környezet

AZ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET BEMUTATÁSA

          A Borsodsziráki Bartók Béla Általános Iskola egy picit több, mint 1200 fős községben található, Borsod-Abaúj-Zemplén megyében, az Edelényi Járás területén.

          Az iskola alapító szerve, az Emberi Erőforrások Minisztériuma (alapítói jogkör gyakorlója az emberi erőforrások minisztere), fenntartója a Kazincbarcikai Tankerületi Központ, tehát az intézmény az állami intézményfenntartás egyik tagja. Alapfeladata az általános iskolai nevelés-oktatás, amely nappali rendszerben, nyolc évfolyamon zajlik. A maximálisan felvehető tanulói létszám 115 fő. Emellett a sajátos nevelési igényű tanulók integrált nevelése-oktatása, nemzetiségi nevelés-oktatás, az integrációs és képességkibontakoztató felkészítés adják a legfontosabb köznevelési feladatait.

          Bár az intézmény hivatalosan 8 évfolyammal működik, sajnos az egyes évfolyamokon összevonásra is sor került, idén a 3. és 4. osztályéra, bár az összlétszámuk 26 fő.

          Magas a hátrányos és halmozottan hátrányos tanulók aránya, a jelenlegi tanévben közelítőleg 88 %, ami 2017 óta a legmagasabb.

Az intézmény 5 db saját osztályteremmel (ebből 2 szükségterem), illetve 1 db szaktanteremmel (nyelvi terem) rendelkezik, utóbbi osztályteremként is funkcionál. A szomszédos Művelődési Házban veszünk még igénybe két kisebb helyiséget (az összevont osztályok használják csoportbontás során), illetve a nagytermet tornaszobaként. A mindennapos testnevelés megvalósítását segíti az iskola udvara is, de a megoldást a már tervezési fázisban lévő sportterem megépítése fogja jelenteni, ami várhatóan 2023-ra készül el.

          Az elmúlt időszakban az intézmény jelentős infrastrukturális fejlődésen ment keresztül. Az EFOP-4.1.3-17-2017-00256 a Borsodsziráki Bartók Béla Általános Iskola tanulást segítő tereinek infrastrukturális fejlesztése pályázatkeretében megújult az iskolaudvar (kosárpalánk, kültéri ping-pong asztalok, padok), a nyelvi labor (tanulói bútorzat, informatikai eszközök), kerékpártároló épült, belső tér akadálymentesítése valósult meg, kerítés megújítására is sor került. A Borsodsziráki Bartók Béla Általános Iskola energetikai korszerűsítése megtörtént,  melynek során megvalósították a szigetelést (homlokzat, lábazat, födém), a nyílászárók cseréjét, a fűtés és villamos korszerűsítést, napelemek elhelyezését, akadálymentesítést.

          Az intézmény IKT eszközökkel való ellátása jónak mondható: 3 tanteremben interaktív panel, 3 tanteremben interaktív tábla, 1 csoportteremben mobil interaktív tábla, 1 tanteremben projektor segíti a pedagógusok munkáját. A nyelvi tanteremben 18 db, míg egy másik tanteremben 20 db asztali gép[1], illetve 20 db tablet segíti a tanulók digitális kompetenciájának fejlesztését. A „fiatalos” nevelőtestületnek hála ezen a területen az intézmény sokat tud tenni a tanulók fejlesztése érdekében.

          Az intézményben az engedélyezett pedagógus álláshelyek száma 11, ebből egy álláshely nem került betöltésre, 1 fő pedig tartósan távol van (GYED), így a nevelőtestületet a jelenlegi tanévben 10 fő alkotja. A szakos ellátottság megvalósulását 3 óraadó kolléga segíti.

          Az iskola a tanórán kívüli foglalkozások széles tárházát biztosította a tanulóknak az elmúlt években (pl. napközi, tanulószoba, énekkar, kölyökatlétika, irodalom szakkör, angol szakkör, matematika szakkör, kézműves szakkör, aerobik, labdajáték stb.),

          A nevelőtestület tagjai nyitottak az IKT alapú oktatásra, változatos pedagógiai módszereket alkalmaznak, jellemző a családias  hangulat, az folyamatos kooperáció, az iskolai programokon való aktív részvétel. A 10 főből öten már megszerezték a pedagógus II. fokozatot, 1 fő pedig  a mesterpedagógusi minősítését.

          Az iskola „profil”-jaként a szabadidő hasznos eltöltésének célja jelölhető meg, melynek érdekében különféle programok, rendezvények, ünnepségek szervezése kíséri végig a tanév egészét. A legbüszkébbek az „Iskolanyitogató-Csibeavató” programunkra vagyunk, amely az EFOP-3.1.7-16-2016-00001 „Esélyteremtés a köznevelésben” című projekt kapcsán bekerült az Oktatási Hivatal által kiválasztott jó gyakorlatok közé. A hagyományos tanév eleji és tanév végi programokon, a nemzeti ünnepeken és egyéb emléknapokon kívül az intézményben megvalósításra kerülnek egyéb rendezvények is. Ezek a teljesség igénye nélkül: Autómentes világnap, Tök jó party, Márton napi vigadalom, Mikulás, karácsonyi projektnap és műsor, Kultúra napja, alsós és felsős farsang, kiszebáb égetés, Bartók-nap, húsvéti projekt, Föld napja, Anyák napja, Nyárköszöntő, Gyermeknap, stb. Sajnos ebben a tanévben (és az előző tanév második félévében) a programok nagy részét a járványhelyzetre tekintettel nem lehetett megszervezni.

          Az elmúlt években intézményünk igyekezett minél több pályázatban részt venni, így növelve az eszközellátottságot és biztosítva különféle külsős programokat a tanulók számára.

          A korábban már említetteken kívül a Határtalanul pályázatok keretében eljutottuk Erdélybe és a Felvidékre, az EFOP-3.3.2-16 Kulturális intézmények a köznevelés eredményességéért pályázataink Edelény várossal, illetve Múcsony és Sajóvámos községekkel együttműködve zajlottak játékos vetélkedőkkel, műhely és klubfoglalkozásokkal, néptánccal, nyári táborral.  Az EFOP-3.1.8-17 – Együtt testvérként – iskolaközi szemléletváltó program pályázata tartalmazott játékos előadást, koncertet, kézműves foglalkozást, folklór műsort, színházi előadást és sportprogramot, kapcsolódtak hozzá tantárgyi, nyelvi és tematikus foglalkozások, illetve nyári táborok és határon túli iskolákkal közös személyes találkozók is. A jelenlegi tanévben az EFOP-1.4.2-16-2016-00012 Integrált térségi gyermekprogramok az Edelényi járásban pályázatban veszünk részt.